قطع عضو
نوشته شده توسط : علی

قطع عضو

 

قطع عضو عبارت است از برداشتن قسمتی از بدن مانند دست یا پا با جراحی.

 

اگر شما، یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده تان، اخیراً دچار قطع عضو شده اید یا قصد دارید که قطع عضو شوید، این موضوع ممکن است مفید باشد.

 

 

 

چرا ممکن است به قطع عضو نیاز باشد؟

در موارد زیر ممکن است نیاز به قطع عضو باشد:

 

شما یک عفونت شدید در اندام خود دارید

اندام شما تحت تأثیر قانقاریا قرار گرفته است (اغلب در نتیجه بیماری شریانی محیطی)

آسیب جدی به اندام شما وارد شده است، مانند له شدن یا انفجار

اندام شما تغییر شکل داده است و حرکت و عملکرد محدودی دارد

ارزیابی قبل از جراحی

مگر اینکه نیاز به قطع عضو اورژانسی داشته باشید، قبل از جراحی برای شناسایی مناسب ترین نوع قطع عضو و هر عاملی که ممکن است بر توانبخشی شما تأثیر بگذارد، به طور کامل مورد ارزیابی قرار می گیرید.

 

https://www.nhs.uk/conditions/amputation/

 

 

این ارزیابی احتمالاً شامل یک معاینه پزشکی کامل برای بررسی وضعیت جسمانی شما، مانند وضعیت تغذیه، عملکرد روده و مثانه، سیستم قلبی عروقی (قلب، خون و عروق خونی) و سیستم تنفسی (ریه‌ها و مجاری هوایی) می‌شود.

 

پزشک همچنین وضعیت و عملکرد اندام سالم شما را بررسی خواهد کرد. برداشتن یک اندام می تواند فشار اضافی بر اندام باقی مانده وارد کند، بنابراین مراقبت از اندام سالم بسیار مهم است.

 

همچنین ممکن است شامل یک ارزیابی روانشناختی برای تعیین اینکه چقدر با تأثیرات روانی و عاطفی قطع عضو کنار می آیید و اینکه آیا به حمایت بیشتری نیاز دارید یا خیر باشد.

 

ممکن است یک ارزیابی از محیط خانه، محل کار و اجتماعی شما انجام شود تا بررسی شود که آیا نیاز به ایجاد تغییراتی برای کمک به شما برای مقابله دارد یا خیر.

 

شما همچنین به یک فیزیوتراپیست معرفی خواهید شد که در مراقبت های بعد از عمل شما مشارکت خواهد داشت. یک متخصص پروتز (متخصص اندام مصنوعی) در مورد نوع و عملکرد اندام مصنوعی یا سایر وسایل موجود به شما مشاوره می دهد.

 

اگر در حال انجام یک قطع عضو برنامه ریزی شده هستید، ممکن است صحبت با فردی که نوع مشابهی از آمپوتاسیون داشته است برایتان آرامش بخش باشد. یکی از اعضای تیم مراقبت شما ممکن است بتواند این کار را ترتیب دهد.

 

نحوه انجام قطع عضو

قطع عضو را می توان تحت بیهوشی عمومی (در جایی که بیهوش هستید) یا با استفاده از بی حسی اپیدورال یا بی حسی نخاعی (هر دو نیمه پایینی بدن را بی حس می کند) انجام داد. انتخاب داروی بی حسی می تواند به این بستگی داشته باشد که کدام قسمت از بدن شما قطع می شود.

 

اکثر قطع عضوها شامل برداشتن بخشی از اندام به جای کل اندام است.

 

https://nilsar.com/i-19908/%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%82%D8%B7%D8%B9-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C

 

 

هنگامی که قسمتی از اندام قطع شد، می توان از تکنیک های اضافی برای کمک به بهبود عملکرد قسمت باقی مانده اندام و کاهش خطر عوارض استفاده کرد.

 

اینها شامل کوتاه کردن و صاف کردن استخوان در بخش باقیمانده اندام است تا با مقدار کافی بافت نرم و ماهیچه پوشانده شود. سپس جراح عضله را به استخوان‌ها بخیه می‌زند تا به تقویت بخش باقی‌مانده کمک کند (تکنیکی به نام میودزیس).

 

پس از قطع عضو، زخم شما با بخیه یا منگنه های جراحی بسته می شود. با بانداژ پوشانده می شود و ممکن است یک لوله زیر پوست شما قرار داده شود تا مایع اضافی تخلیه شود. بانداژ معمولاً باید برای چند روز در جای خود بماند تا خطر عفونت کاهش یابد.

 

بهبودی پس از قطع عضو

پس از جراحی، معمولاً در چند روز اول تا زمانی که در بخش بهبود می‌یابید، اکسیژن از طریق ماسک و مایعات از طریق قطره‌ای به شما داده می‌شود.

 

یک لوله کوچک انعطاف پذیر (کاتتر ادراری)) ممکن است در حین جراحی برای تخلیه ادرار در مثانه شما قرار داده شود. این بدان معناست که در چند روز اول پس از جراحی نیازی به بلند شدن از رختخواب برای رفتن به توالت نخواهید داشت. ممکن است به شما یک کمد یا روتختی داده شود تا بتوانید بدون نیاز به بلند شدن برای استفاده از توالت، مدفوع کنید.

 

محل عمل ممکن است دردناک باشد، بنابراین در صورت نیاز به شما مسکن داده می شود. اگر مسکن‌ها مؤثر نیستند، به یکی از اعضای تیم مراقبت خود بگویید، زیرا ممکن است به دوز بیشتر یا مسکن قوی‌تری نیاز داشته باشید. ممکن است از یک لوله کوچک برای رساندن بی حس کننده موضعی به اعصاب استامپ استفاده شود تا به کاهش درد کمک کند.

 

فیزیوتراپیست شما تمریناتی را به شما آموزش می دهد که به جلوگیری از لخته شدن خون و بهبود جریان خون شما در دوران نقاهت در بیمارستان کمک می کند.

 

لباس های فشرده سازی

پس از جراحی متوجه تورم (ادم) استامپ خواهید شد. این طبیعی است و ممکن است پس از ترخیص ادامه یابد.

 

استفاده از لباس فشرده به تورم و شکل کنده کمک می کند. همچنین ممکن است درد فانتوم را کاهش دهد (دردی که به نظر می رسد از اندام از دست رفته شما می آید) و به حمایت از اندام کمک کند.

 

هنگامی که زخم شما بهبود یافت، لباس فشرده سازی به شما تعبیه می شود. باید هر روز پوشیده شود، اما قبل از خواب آن را بردارید. حداقل باید 2 لباس به شما داده شود که باید به طور مرتب شسته شوند.

 

توانبخشی

توانبخشی فیزیکی بخش مهمی از روند بهبودی است. این می تواند یک فرآیند طولانی، دشوار و خسته کننده باشد، اما مهم است که پشتکار داشته باشید. پس از توانبخشی، ممکن است بتوانید به کار و سایر فعالیت ها بازگردید.

 

برنامه توانبخشی شما متناسب با نیازهای فردی شما خواهد بود و هدف آن این است که به شما اجازه دهد تا حد امکان فعالیت های عادی خود را انجام دهید.

 

شما از نزدیک کار خواهید کرد





:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 21 / 9 / 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: