طرح تعالی مدیریت چیست ؟
نوشته شده توسط : علی

مدیر کل دفتر دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، برنامه تعالی مدیریت مدرسه را گامی موثر برای تبدیل مدرسه به عنوان کانون آموزش یادگیرنده عنوان کرد و گفت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با دو رویکرد کیفی‌سازی آموزش بر اساس استاندارد و رویکردها دنبال می‌شود و برای هر فعالیت شاخص واستانداردی تعریف شده است.

به گزارش ایسنا، عظیم محبی در جمع شورای معاونین اداره کل و روسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌های استان اظهار کرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه، برنامه‌ای است است که با هدف ترویج و تقویت سیستم خودارزیاب در درون مدرسه، ارتقای کیفیت آموزشی و مشارکت مسئولان، والدین و دانش آموزان در اداره مدرسه اجرا می شود.

وی خاطر نشان کرد: این برنامه باهدف ارتقاء سیاست‌های کلان آموزشی در دستور کار قرار گرفته و بعد از چند سال اجرا به صورت آزمایشی در حال حاضر کلیه مدارس دوره اول و دوم متوسطه و هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش را تحت پوشش قرار داده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اصلاح و تعریف رویکردها را از مهم‌ترین اهداف برنامه تعالی مدیریت مدرسه دانست و افزود: در واقع رویکرد ساختنی  و یافتنی است و در هر مدرسه متفاوت از مدرسه دیگر خواهد بود.

محبی تاکید کرد: رویکردها در آموزش‌ و پرورش از مبانی نظری سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و مبانی علمی سرچشمه می‌گیرند و لازم است بر اساس شرایط فرهنگی، امکانات و فرصت‌های موجود مدارس بومی‌سازی شوند.

وی تصریح کرد: هر نهاد و سازمان برای رشد و بهبود عملکرد نیازمند برنامه و الگوست و نهاد آموزش و پرورش نیز از این امر مستثنی نیست.

محبی ادامه داد: برنامه طرح تعالی مدیریت مدرسه با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ارائه الگو برای ارتقای مدیریت مدارس و مبتنی بر رویکرد مدرسه محوری، برنامه محوری، مشارکت و خودارزیابی، شرایطی را برای تعیین اهداف و برنامه‌های عملیاتی مدرسه، شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های عوامل موثر در مدیریت مدرسه و دستیابی به این اهداف فراهم کرده است.

وی در ادامه گفت: این برنامه، اداره و رهبری آموزشی مدرسه در همه ابعاد آن و ارتقای کیفیت آموزشی مدارس را هدف قرارداده و براساس اجرای برنامه  تعالی مدیریت مدرسه، آموزش و پرورش به سیستم آموزشی پاسخگو سوق پیدا خواهد داد.

محبی با تاکید براینکه این برنامه یک مدل آموزش نیروی انسانی است که مبتنی بر محیط کار و یادگیری تیمی و درون محیط کار است و مدرسه به عنوان یک محیط یادگیری برای این مدل معرفی شده است و ادامه داد: در فرایند برنامه تعالی مدیریت مدرسه به دنبال آن هستیم که آموزش را با رویکرد مهارت آموزی به یادگیری انتقال داده و با افزایش اثربخشی آن متناسب با محیط کار اثربخشی سازمان یادگیرنده را افزایش دهیم.

وی افزود: در برنامه تعالی مدیریت مدرسه تلاش می شود تا هویت متعالی در دانش‌آموزان شکل گیرد و در طول آموزش‌های علمی به مهارت‌های شغلی، انسانی و فردی نیز مسلط شوند تا شاهد حضور این آینده سازان به صورت تمام عیار در جامعه باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش، هدف از اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه را کیفیت بخشی و استانداردسازی مدرسه دانست و اظهار کرد: بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه تعالی مدیریت مدرسه شاخص‌های کیفیت ساز دارد که توسط تیم ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محبی با اشاره به  وظایف مدارس در این برنامه گفت: درگام اول تدوین شاخص‌های کیفیت ساز و در گام دوم ارزیابی مدرسه در قالب کمیته‌ای از افراد بیرون مدرسه و صرفا براساس اندازه‌گیری شاخص‌ها صورت می گیرد.

وی تقویت فرهنگ کارگروهی و مشارکتی، خلاقیت و نوآوری، بهره‌گیری از پژوهش و تاکید بر اخلاق و ارتباطات انسانی را از جمله موارد اساسی دربرنامه  تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرد و افزود: این مهم از اصول حاکم بر ارتقای کیفیت در مدرسه است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش، با تاکید براینکه مدیر مدرسه با توجه به ارکان مدرسه نظیر شوراهای معلمان،  دانش‌آموزی و انجمن اولیا و مربیان و شناخت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان برنامه‌ای را به عنوان برنامه سالانه تدوین کرده و در این برنامه شاخص‌های استاندارد را برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظر گرفته و عملکرد مدرسه خود را با این شاخص‌ها مقایسه می‌کند.

وی افزود: در قالب این محور، مدیر مدرسه ضمن شناسایی توانمندی ها و شایستگی های دبیران و سایر عوامل مدرسه سعی می کند با برنامه ریزی های لازم، دانش و مهارت های آنان را ارتقاء دهد.

این مقام مسئول یادآور شد: استقرار نظام یاددهی و یادگیری محور دیگر برنامه تعالی مدیریت مدرسه است  ودر این محور هدف تنها تولید دانش نیست بلکه همه ابعاد و ساحت‌های مختلف آموزشی و تربیتی، رشد اجتماعی، عقیدتی، اخلاقی دانش‌آموزان و ارتقای مهارت‌های آنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به صورت همگون مورد توجه قرار گرفته و در این حوزه برنامه‌ریزی می‌شود.

محبی توسعه مشارکت دانش‌آموزان در اداره مدرسه را از دیگر محورهای طرح تعالی مدیریت مدرسه برشمرد و  با بیان اینکه در این طرح دانش‌آموز علاوه بر فرد یادگیرنده، می‌تواند در تمامی فعالیت‌های مدرسه از جمله اجرای برنامه‌های فرهنگی، صبحگاهی مدرسه، ارائه خدمات آموزشی به سایر دانش‌آموزان نقش داشته باشد تا با ارتقای عزت نفس دانش‌آموزان، آنان برای پذیرش مسئولیت‌های آینده آماده  شوند.

وی خلاقیت و نوآوری را از دیگر محورهای برنامه  تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرد و با بیان اینکه در این حوزه بر تولید فکر، شناسایی مسائل و مشکلات در محیط پیرامون، اولویت‌بندی آنان و انتخاب راه‌حل‌های گوناگون و دستیابی به راه‌حل‌های جدید برای حل مسئله تاکید شده و مدیر مدرسه ضمن ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه دانش‌آموزان باید سازو کارهای تشویقی را در این حوزه فراهم کند.

  مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه تنها ارتقای توانمندی‌های مدیر مدرسه نیست، یادآور شد: این طرح در راستای رشد مدیریت مدرسه و با مشارکت همه ارکان مدرسه از جمله شورای معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان و شورای دانش‌آموزی و مدیر مدرسه سعی می کند که شاخص‌های درون مدرسه‌ای را براساس سیستم خودارزیابی ارتقاء دهد.

وی  روند اجرای برنامه  تعالی مدیریت مدرسه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: مدارس مشارکت کننده در این طرح، با توجه به ارزیابی‌های انجام شده رشد خوب و همه جانبه‌ای را در زمینه‌های مختلف و شاخص‌های تعیین شده داشتند.

محبی به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در خصوص مهارت‌آموزی دانش‌آموزان اشاره  و خاطر نشان کرد: مفهوم این تاکیدات این است که دوران آموزش مبتنی بر حافظه محوری و انتقال دانش صرف به سر رسیده و باید به مهارت‌آموزی، خلاقیت و کارآفرینی در مدارس توجه کرد.

 وی از اهتمام و توجه مدیر کل آموزش و پرورش لرستان به فرایند کیفی‌سازی در آموزش مدارس تقدیر کرد وافزود : برنامه تعالی مدیریت مدرسه به عنوان یک مدل کیفی مورد تایید استاندارد قرار گرفته و بر همین اساس 116آموزشگاه گواهی اهتمام ممتاز و 10مدرسه هم گواهی اهتمام به کیفیت را دریافت خواهند کرد .

منبع : https://www.isna.ir/news/96111911253/%D8%AC%D8%B2%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87





:: بازدید از این مطلب : 532
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 19 / 6 / 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: